Nytt test!!
Mops Mopsen är barnvänlig, livlig och glad hund med charm, utstrålning och intelligens. Den passar bra med barn och andra husdjur. Mycket hund i litet format med stor personlighet som varierar från en mops till en annan. Mopsen är hundvärldens clown, fylld av energi och humor och den strålar sig gärna i uppmärksamhetsglansen. En mops vet hur man uppför sig. De är självsäkra nog att känna till sitt eget värde och är i princip orubbligt harmoniska. Mopsen älskar andra hundar, ju större desto bättre. Får den inte den uppmärksamhet den förväntar sig är det andras förlust, mopsen drar vidare till någon som bryr sig. Mopsen älskar att sitta i knäet, men är absolut ingen latmask. Tvärtom så är den oerhört energisk och med på det mesta, och det bästa dne vet är att få komma ut på galej. Mopsen har inga jaktinstinkter men den är väldigt följsam och lätt att få väluppfostrad. |
Information och reklam - Det nya Europa
1.)
Offentlighetsprincipen innebär att journalister och även medborgare har rätt att ta del av handlingar hos statliga och kommunala myndigheter. Om jag till exempel skulle vilja ta del av en tingsrättsdom så kan jag vända mig till tingsrätten och kräva att det tar fram den till mig. Vi har även ett väldigt bra meddelarskydd i Sverige. Meddelarskydd innebär att man kan gå till medierna med information utan att riskera att någon får veta att det är du som givit denna information. Medierna har rätt att dölja sina källor väldigt långt. Detta är jätte viktigt för demokratin. Varför är det då så viktigt för demokratin? Att inte kunna ta del av information hos myndigheter skulle innebära att vi inte skulle ha samma möljighet att skaffa oss en egen uppfattning kring vissa saker. Det skulle medföra att staten skulle kunna styra oss efter eget tycke utan att vi skulle reagera och uttrycka vår rättvisa.
2.)
För att komma över den så kallade språkbarriären kan man änvända sig av ett språk som de flesta kan förstå, till exempel engelska. Man kan även använda sig av en väldigt tydlig reklam som inte behöver någon text. Men man får akta sig, i sverige kan man bli dömd av Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam (ERK). Jag har valt ut en reklam som jag tycker är helt vansinnig. Jag hämtat den från ERK's hemsida.
Bakgrund till anmälan Håkans symaskinsbutik i Norrköping har i annons marknadsfört butiken. Annonsen består av en bild av en symaskin, en bild av Håkan samt en bild av en kroppsmålad kvinna. Kvinnans kroppsmålning är en amerikansk polisuniform och kvinnan har även handbojor, batong samt mössa på sig.
Anmälarna
Anmälarna anser att reklamen är objektifierande och framställer kvinnorna som rena sexobjekt. De anser vidare att kvinnan inte har något som helst med symaskiner eller butiken att göra.
Yttrande
Håkans symaskinsbutik har yttrat sig och i korthet anfört. Den obscena bilden föreställer en tjej i kroppsmålning. Hon ser bra ut och är smal, visar lite av sin mage och ett uns av sina lår. Min tanke var att göra en lite annorlunda annons och ha med något som väckte uppmärksamhet och smälta in i budskapet. Jag har med en symaskin i annonsen och en bild av mig själv, hur anmälarna kan få för sig att jag lockar med kvinnan är en gåta för mig.
Rådets bedömning
Enligt av Internationella Handelskammaren (ICC) antagna grundregler för reklam gäller som grundläggande princip bl.a. att reklam skall utformas med vederbörlig känsla av socialt ansvar. Enligt artikel 4 punkt 1 i grundreglerna får reklam inte vara diskriminerande ifråga om bl.a. kön.
Den aktuella annonsen utgör ett typexempel på reklamåtgärd i vilken kvinnor används som blickfång av sexuell natur, utan något som helst samband med den marknadsförda produkten. Detta är kränkande mot kvinnor i allmänhet och katalogen strider därför mot ICC:s grundregler för reklam.
Detta uttalande har avgivits av Lars Borg, Oskar Malmquist, Emilia Molin, Magnus Andersson, Iréne Wanlund, Sofia Heuer och Thelma Kimsjö.
3.)
IKEA är ett av de svenska företag som finns i andra länder. Att man ändrar reklamen beroende på i vilket land man marknadsför den tycker jag inte är ett dugg konstigt. Folk uppfattar reklamer olika beroende på vilken etnisk bakrund och vilket land man bor i.
Uppföljning & Utvärdering
Det är viktigt att utvärdera det man gjort för att se om det fungerade som man tänkt sig och även vad man kan göra bättre till nästa kampanj. Att mäta sin publik är viktigt i en kampanj, det vill säga att man tar reda på hur många människor man når ut till genom olika medier. Men det är inte alltid största antalet människor som är det viktiga, för om man till exempel skickar ut reklamblad till tio tusen hushåll men det hamnar i pappersinsammlingen direkt har de inte gjort någon nytta. Då hade det kanske varit bättre att välja radio som mediekanal även om antalet kanske bara är fem tusen. Det är bra om man gör en utförlig utverdering, som innehåller allt från varans eller tjänstens pris till behovet av den. Ibland gör man två oika utvärderingar vad det gäller kampanjens eventuella försäljningsöknig. En av dem görs i den målgrupp som reklamkampanjen riktade sig till och den andra görs i övriga målgrupper. Detta gör man för att se om det var kampanjen som påverkade försäljningen eller om det fanns andra faktorer i samhället som påverkade.
Man måste även göra en ekonomisk analys och utvärdering av kampanjen. För visst kan en kampanj vara lyckat på det sättet att den fyllt sitt syfte men om det lagts ner mer pengar på kampanjen än vad den dragit in bör man nog tänka efter till nästa gång. ? Reklamkamanjens mål är att locka 18 000 nya köpare och då skulle varan sälja för ytterligare 6 miljoner kronor. Om det ska vara någon vits med reklamkampanjen måste kostnaderna för kampanjen understiga 6 miljoner kronor.? Det svåra i det hela är att fånga upp alla kostander, reklambyråns arvode, utrymme i medier och postkostnader för utskick är enkla och direkta utgifter. Men att räkna ut hur många arbetstimmar som företaget själva lagt ner på kanmpanjen är svårt att räkna ut.
Det finns som sagt många sätt att göra sin uppföljning och utvärdering på, ett av de vanligaste sätten är att ha intervjuer med personer ur den tilltänkta målgruppen. Intervjuerna kan ske per telefon eller öga mot öga. Man kan även göra gruppintervjuer, då samlar man ett antal personer och diskuterar kampanjen. Om man till exempel visar en reklamfilm för första gången inför publik kan man efteråt intervjua publiken och se hur de uppfattade den och hur de reagerade. Det kallas ad hoc-undersökningar.