Uppföljning & Utvärdering


image9


  1. Det är viktigt att utvärdera    det man gjort för att se om det fungerade som man tänkt    sig och även vad man kan göra bättre till nästa    kampanj. Att mäta sin publik är viktigt i en kampanj, det    vill säga att man tar reda på hur många människor    man når ut till genom olika medier. Men det är inte    alltid största antalet människor som är det viktiga,    för om man till exempel skickar ut reklamblad till tio tusen    hushåll men det hamnar i pappersinsammlingen direkt har de    inte gjort någon nytta. Då hade det kanske varit bättre    att välja radio som mediekanal även om antalet kanske bara    är fem tusen. Det är bra om man gör en utförlig    utverdering, som innehåller allt från varans eller    tjänstens pris till behovet av den. Ibland gör man två    oika utvärderingar vad det gäller kampanjens eventuella    försäljningsöknig. En av dem görs i den målgrupp    som reklamkampanjen riktade sig till och den andra görs i    övriga målgrupper. Detta gör man för att se om    det var kampanjen som påverkade försäljningen eller    om det fanns andra faktorer i samhället som påverkade.

           
  2. Man måste även göra    en ekonomisk analys och utvärdering av kampanjen. För    visst kan en kampanj vara lyckat på det sättet att den    fyllt sitt syfte men om det lagts ner mer pengar på kampanjen    än vad den dragit in bör man nog tänka efter till    nästa gång. ? Reklamkamanjens mål är att    locka 18 000 nya köpare och då skulle varan sälja    för ytterligare 6 miljoner kronor. Om det ska vara någon    vits med reklamkampanjen måste kostnaderna för kampanjen    understiga 6 miljoner kronor.? Det svåra i det hela är    att fånga upp alla kostander, reklambyråns arvode,    utrymme i medier och postkostnader för utskick är enkla    och direkta utgifter. Men att räkna ut hur många    arbetstimmar som företaget själva lagt ner på    kanmpanjen är svårt att räkna ut.

           
  3. Det finns som sagt många    sätt att göra sin uppföljning och utvärdering    på, ett av de vanligaste sätten är att ha intervjuer    med personer ur den tilltänkta målgruppen. Intervjuerna    kan ske per telefon eller öga mot öga. Man kan även    göra gruppintervjuer, då samlar man ett antal personer    och diskuterar kampanjen. Om man till exempel visar en reklamfilm    för första gången inför publik kan man efteråt    intervjua publiken och se hur de uppfattade den och hur de    reagerade. Det kallas ad hoc-undersökningar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0