Uppföljning & Utvärdering
Det är viktigt att utvärdera det man gjort för att se om det fungerade som man tänkt sig och även vad man kan göra bättre till nästa kampanj. Att mäta sin publik är viktigt i en kampanj, det vill säga att man tar reda på hur många människor man når ut till genom olika medier. Men det är inte alltid största antalet människor som är det viktiga, för om man till exempel skickar ut reklamblad till tio tusen hushåll men det hamnar i pappersinsammlingen direkt har de inte gjort någon nytta. Då hade det kanske varit bättre att välja radio som mediekanal även om antalet kanske bara är fem tusen. Det är bra om man gör en utförlig utverdering, som innehåller allt från varans eller tjänstens pris till behovet av den. Ibland gör man två oika utvärderingar vad det gäller kampanjens eventuella försäljningsöknig. En av dem görs i den målgrupp som reklamkampanjen riktade sig till och den andra görs i övriga målgrupper. Detta gör man för att se om det var kampanjen som påverkade försäljningen eller om det fanns andra faktorer i samhället som påverkade.
Man måste även göra en ekonomisk analys och utvärdering av kampanjen. För visst kan en kampanj vara lyckat på det sättet att den fyllt sitt syfte men om det lagts ner mer pengar på kampanjen än vad den dragit in bör man nog tänka efter till nästa gång. ? Reklamkamanjens mål är att locka 18 000 nya köpare och då skulle varan sälja för ytterligare 6 miljoner kronor. Om det ska vara någon vits med reklamkampanjen måste kostnaderna för kampanjen understiga 6 miljoner kronor.? Det svåra i det hela är att fånga upp alla kostander, reklambyråns arvode, utrymme i medier och postkostnader för utskick är enkla och direkta utgifter. Men att räkna ut hur många arbetstimmar som företaget själva lagt ner på kanmpanjen är svårt att räkna ut.
Det finns som sagt många sätt att göra sin uppföljning och utvärdering på, ett av de vanligaste sätten är att ha intervjuer med personer ur den tilltänkta målgruppen. Intervjuerna kan ske per telefon eller öga mot öga. Man kan även göra gruppintervjuer, då samlar man ett antal personer och diskuterar kampanjen. Om man till exempel visar en reklamfilm för första gången inför publik kan man efteråt intervjua publiken och se hur de uppfattade den och hur de reagerade. Det kallas ad hoc-undersökningar.