Information och reklam - Det nya Europa

1.)
Offentlighetsprincipen innebär att journalister och även medborgare har rätt att ta del av handlingar hos statliga och kommunala myndigheter. Om jag till exempel skulle vilja ta del av en tingsrättsdom så kan jag vända mig till tingsrätten och kräva att det tar fram den till mig. Vi har även ett väldigt bra meddelarskydd i Sverige. Meddelarskydd innebär att man kan gå till medierna med information utan att riskera att någon får veta att det är du som givit denna information. Medierna har rätt att dölja sina källor väldigt långt. Detta är jätte viktigt för demokratin. Varför är det då så viktigt för demokratin? Att inte kunna ta del av information hos myndigheter skulle innebära att vi inte skulle ha samma möljighet att skaffa oss en egen uppfattning kring vissa saker. Det skulle medföra att staten skulle kunna styra oss efter eget tycke utan att vi skulle reagera och uttrycka vår rättvisa.

2.)
För att komma över den så kallade språkbarriären kan man änvända sig av ett språk som de flesta kan förstå, till exempel engelska. Man kan även använda sig av en väldigt tydlig reklam som inte behöver någon text. Men man får akta sig, i sverige kan man bli dömd av Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam (ERK). Jag har valt ut en reklam som jag tycker är helt vansinnig. Jag hämtat den från ERK's hemsida.

 

image10

 

Bakgrund till anmälan Håkans symaskinsbutik i Norrköping har i annons marknadsfört butiken. Annonsen består av en bild av en symaskin, en bild av Håkan samt en bild av en kroppsmålad kvinna. Kvinnans kroppsmålning är en amerikansk polisuniform och kvinnan har även handbojor, batong samt mössa på sig.

Anmälarna
Anmälarna anser att reklamen är objektifierande och framställer kvinnorna som rena sexobjekt. De anser vidare att kvinnan inte har något som helst med symaskiner eller butiken att göra.

Yttrande
Håkans symaskinsbutik har yttrat sig och i korthet anfört. Den obscena bilden föreställer en tjej i kroppsmålning. Hon ser bra ut och är smal, visar lite av sin mage och ett uns av sina lår. Min tanke var att göra en lite annorlunda annons och ha med något som väckte uppmärksamhet och smälta in i budskapet. Jag har med en symaskin i annonsen och en bild av mig själv, hur anmälarna kan få för sig att jag lockar med kvinnan är en gåta för mig.

Rådets bedömning
Enligt av Internationella Handelskammaren (ICC) antagna grundregler för reklam gäller som grundläggande princip bl.a. att reklam skall utformas med vederbörlig känsla av socialt ansvar. Enligt artikel 4 punkt 1 i grundreglerna får reklam inte vara diskriminerande ifråga om bl.a. kön.
Den aktuella annonsen utgör ett typexempel på reklamåtgärd i vilken kvinnor används som blickfång av sexuell natur, utan något som helst samband med den marknadsförda produkten. Detta är kränkande mot kvinnor i allmänhet och katalogen strider därför mot ICC:s grundregler för reklam.
Detta uttalande har avgivits av Lars Borg, Oskar Malmquist, Emilia Molin, Magnus Andersson, Iréne Wanlund, Sofia Heuer och Thelma Kimsjö.

3.)
IKEA är ett av de svenska företag som finns i andra länder. Att man ändrar reklamen beroende på i vilket land man marknadsför den tycker jag inte är ett dugg konstigt. Folk uppfattar reklamer olika beroende på vilken etnisk bakrund och vilket land man bor i.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0