...


Du ska stå naken framför sanningen och jordens alla kval.
Han ska pröva din styrka, han ska testa din moral.

Måndag morgon!

Ja det kan man säga att det är. Morgonen har varit sådär härlig som den bara är på måndagar.
Fattade inte att det var dags att gå upp,kunde sedan inte bestämma mig om jag orkade duscha, stod och velade i dörren. Ha på sig kläder? Vad? Bh? Var? Ja ungefär så gick min tankeverksamhet. Lyckades hitta något att ha på mig i alla fall. Börjar bli ont om tid, letar efter något som jag aldrig hittade. Mer ont om tid, hinna äta frukost? Vad finns? messmör eller smör och ost? Nä ost tar för lång tid! Fan det regnar ju (tredje gången jag kommer på det). Borsta tänder, oj ont om tid. smink? Ja om vi skyndar oss....fan måste gå på toa också. Ojoj nu börjar det bli ont om tid, letar efter skor i hallen, hittar alla utom mina! där va de, längst in! Öppnar dörren, just de det regnar ju, ta upp paraply eller springa de där 50 metrarna och stå under taket?? Det blev taket. Åker buss, robin kliver på, blir förvirrad, han bor ju inte här! Hade varit hos flickan! Gick för att hämta upp Ragnar hos Milla, bytte tröja ute i kylan, stod i bara linne för några sekunder. Fyser som en plockad höna under cykelturen, kommer fram, går upp lämmnar väskan i klassrummet. Går och tar te i hopp om att december ska gå över, det gjorde det, nu är det maj igen. Kommer på att jag lagt väskan fel, läraren Henkes fel, tror alltid att vi ska vara uppe när jag ser honom. Visade sig att jag skulle vara nere och ha läraren Jon inte Henke, det är ju inte förens efter lunch! haha förvirrat! Sitter jobbar vid datorn, eller kollar runt mest, hela datorn sega ihop, upps för många flikar IGEN! Hoppas Milla kommer snart, hungrig, sugen på mat!! Vi får väl se hur förvirrad jag blivit vid dagens slut! Hahaha läste igenom och insåg att alla mina mornar är så här....inget speciellt alltså! Haha....

Uppgift 3 Marknadsföring och reklam


image15


Att göra en reklamkanpanj eller att marknadsföra en produkt eller ett företag kräver mycket,mycket mer än man tror. För att överhuvudtaget kunna genomföra det krävs det en hel del saker,tid, pengar, tålamod och en helvetes vilja.


Du måste från början planera ditt projekt grundligt, det underlättar senare i produktionen även om det känns jätte segt just då. Att sedan göra en marknadsföringsplan är ett måste. I marknadsföringsplanen ska allt som projetet innebär och i den ordning det skall göras, det vill säga allt från budget till marknadsundersökning.


Att göra en marknadsundersökning är även det nästan ett måste,man måste veta vad konkureterna erbjuder och hur deras reklam ser ut och om folket nappar på den. Det är ett ganska slitsamt arbete, att sitta och gå igenom statestik och kolla upp hur andra gått till väga kan kännas meningslöst när ?vi? ändå tänker göra något ?annorlunda?. Varför ska man då lägga ner all denna tid som det faktiskt tar på något sådant? Jo för att om du vill att din produkt eller din tjänst ska synas och sälja är detta det absolut bästa sättet att veta hur just du ska forma din reklam för att den ska sticka ut och synas. Har man ont om tid kan man göra en mindre marknadsundersökning i form av att bara kolla på den reklam konkurrenterna har just vad det tillfället du tänker marknadsföra, du sparar massor med tid men det bir svårare att utforma en reklam somm håller i längden.


Budget är alltid viktigt, man måste veta vilka pengar man har att röra sig med om man ska kunna jobba. Att ta reda på från början hur mycket pengar man har underlättar, annars står man där med arslet i brevlådan och en halvfärdig reklam. Det är också viktigt att man inte överskrider sin redan tilltänkta budget.


Som sagt så är planering i god tid, marknadsföringsplan och budget det viktigaste i reklamsammanhang.


Till sist lite tankar om vårat eget projekt, att marknadsföra den nya inriktningen mediadesign på MTU. Till att börja med så hade vi för snålt om tid redan när förslaget kom upp och tack vare den lite dåliga upplutningen i kurser på gymnasiet blev något som kunde blivit riktigt bra något ganska oorganiserat. Det största problemet blev eller är för oss att tiden inte räcker men även att vi inte kan få den information som krävs för att man ska kunna göra reklam för något. Tid att göra marknadsundersöknig existerar inte för oss så vi fick helt enkelt ta det enkla alternativet, att kolla konkurrenterna just nu och det gav oss inte speciellt mycket. Tid, planering, information och dåligt engagemang var det som fick vår reklamkampanj att inte riktigt blomma som den skulle ha gjort. Tråkigt men det är inte klart ännu så vi får väl se resultatet.


RSS 2.0