Uppgift 3 Marknadsföring och reklam
Att göra en reklamkanpanj eller att marknadsföra en produkt eller ett företag kräver mycket,mycket mer än man tror. För att överhuvudtaget kunna genomföra det krävs det en hel del saker,tid, pengar, tålamod och en helvetes vilja.
Du måste från början planera ditt projekt grundligt, det underlättar senare i produktionen även om det känns jätte segt just då. Att sedan göra en marknadsföringsplan är ett måste. I marknadsföringsplanen ska allt som projetet innebär och i den ordning det skall göras, det vill säga allt från budget till marknadsundersökning.
Att göra en marknadsundersökning är även det nästan ett måste,man måste veta vad konkureterna erbjuder och hur deras reklam ser ut och om folket nappar på den. Det är ett ganska slitsamt arbete, att sitta och gå igenom statestik och kolla upp hur andra gått till väga kan kännas meningslöst när ?vi? ändå tänker göra något ?annorlunda?. Varför ska man då lägga ner all denna tid som det faktiskt tar på något sådant? Jo för att om du vill att din produkt eller din tjänst ska synas och sälja är detta det absolut bästa sättet att veta hur just du ska forma din reklam för att den ska sticka ut och synas. Har man ont om tid kan man göra en mindre marknadsundersökning i form av att bara kolla på den reklam konkurrenterna har just vad det tillfället du tänker marknadsföra, du sparar massor med tid men det bir svårare att utforma en reklam somm håller i längden.
Budget är alltid viktigt, man måste veta vilka pengar man har att röra sig med om man ska kunna jobba. Att ta reda på från början hur mycket pengar man har underlättar, annars står man där med arslet i brevlådan och en halvfärdig reklam. Det är också viktigt att man inte överskrider sin redan tilltänkta budget.
Som sagt så är planering i god tid, marknadsföringsplan och budget det viktigaste i reklamsammanhang.
Till sist lite tankar om vårat eget projekt, att marknadsföra den nya inriktningen mediadesign på MTU. Till att börja med så hade vi för snålt om tid redan när förslaget kom upp och tack vare den lite dåliga upplutningen i kurser på gymnasiet blev något som kunde blivit riktigt bra något ganska oorganiserat. Det största problemet blev eller är för oss att tiden inte räcker men även att vi inte kan få den information som krävs för att man ska kunna göra reklam för något. Tid att göra marknadsundersöknig existerar inte för oss så vi fick helt enkelt ta det enkla alternativet, att kolla konkurrenterna just nu och det gav oss inte speciellt mycket. Tid, planering, information och dåligt engagemang var det som fick vår reklamkampanj att inte riktigt blomma som den skulle ha gjort. Tråkigt men det är inte klart ännu så vi får väl se resultatet.