Informationssamhället
1) Att vi ler i ett informationssamhälle har nog inte undgått någon. Dygnet runt, vart vi än befinner oss så kan vi ta emot och ge information. Det är ett informationssamhälle, att hela tiden informeras eller informera. Det finns både bra och dåliga saker med detta. Det som är bra är att vi kan få reda på i princip allt vi vill veta om det mesta. Man behöver inte vara rädd för att missa någon nyhet eller något liknande. Däremot finns det vissa nackdelar med detta. Till exempel, att vi blir så matade med information om hur världen ser ut och hur vi ska vara att vi faktiskt glömmer bort att tänka själva. Det är så enkelt att bara matas med färdig information istället för att skaffa sig en egen uppfattning.
2) Att företag ger ut mycket information är ganska så självklart för oss, vi är så vana att se det. Men myndigheterna då? Visst ger myndigheterna också ut information men den informationen översköljs ofta av företagen. För mig är det självklart att även myndiheter ger ut information, det är ju den som är den verkliga och viktiga. Men jag tror att myndigheterna måste hitta en annan väg att gå än företagen, för den reklam i media idag är huvudsakligen för företag. Kanske bättre hemsidor, att ha sina boschyrer i ett ställ på stan så att man lätt kan komma åt just den information man behöver. Demokratin då, blir den bättre om vi medborgare får information? Jag skulle skulle nog säga både ja och nej. För som jag skrev tidigare att det är bra att vi får tillgång till all information men vi kan även bli vilseledda genom det.
3) Offentlighetsprincipen är att en handling som upprättas eller förvaras hos en myndighet är offentlig. Vem som helst har rätt till insyn i handlingen. Tyvärr utnyttjas den inte så flitigt av allmenheten utan mer av massmedia. Men det förekommer allt mer att brott mot principen vilket innebär fler anmälningar till JO, justisieombudsmannen. JO tvingas klandra politiker och tjänstemän som hindrat insyn. Meddelarskydd verkar åt två håll, dels får journalisten eller massmediaföretaget inte röja sina källor, dels är det straffbart för myndigheter eller andra att försöka ta reda på vem som ligger bakom viss information till medierna.
4) Det är viktigt att ha intern information innom ett företag. Det är viktigt att medarbetarna innom företaget vet vad som sker i företaget och vad företaget har för ställning i samhället. Allt ifrån vad som sker i det dagliga arbetet till vilket det gemensamma målet för företaget är viktigt. Intern information måste vara saklig och trovärdig. Det ska finnas en känsla av allvar och trygghet. Att varje morgon börja med att skicka ut ett massmail till alla anställda med information om dagens arbete, veckans mål och eventuella möten och liknade tror jag är ett bra sätt att sprida intern information. Kanske ha en anslagstavla i fikarummet med det viktigaste den veckan, även det fungerar nog bra. Jag tror att det skiljer sig lite mellan myndighet och företag, på en myndighet anser jag att det är viktigare att information kommer fram.
Skillnaden mellan intern och extern information är inte svårare än att intern information är till för företaget/myndigheten och dess anställda och extern information har till uppgift att sälja företaget/myndiheten till allmenheten.
5) Det är ju viktigt att mäta om ens reklam och information når ut. Det kan man till exempel göra egenom att titta på försäljnings siffrorna om det gäller ett företag.
Bra skrivet, Jeanette! Du klarar denna uppgift mycket bra och får med både fakta och egna tankar. Trevligt också med den passande bilden :)
Jag återkommer med mer feedback till de andra uppgifterna senare!
// Jon